Veelgestelde vragen

Zijn wij telefonisch even niet bereikbaar? Dan bellen we je altijd binnen één uur terug. Wij zijn op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar. In geval van zon- en feestdagen reageren we altijd de eerstvolgende werkdag, maar vaak wel eerder. E-mail beantwoorden we altijd nog dezelfde (werk)dag.
Voor belangrijke zaken waarbij enige urgentie gevraagd is, mag je ons natuurlijk ook altijd buiten deze openingstijden bellen. .

Allereerste, is het belangrijk om elkaar tijdens dit gesprek te leren kennen, en om te kijken of er een wederzijdse klik is. De verkoop van je huis is immers geen kleinigheid, en daarom moet het gevoel over en weer goed zijn. Daarnaast horen wij graag van jou welke verwachtingen je hebt bij de verkoop van jouw woning, maar ook welke verwachtingen je hebt van ons als makelaar.

Daarnaast vertellen we je uitgebreid over onze unieke manier van werken, en wat je precies kunt verwachten gedurende het verkooptraject. Natuurlijk geven we je ook een indicatie van de waarde van jouw woning, en bespreken we gezamenlijk welke prijsstrategie het beste past bij de verkoop van de woning.

Om een woning optimaal te presenteren en het gewenste resultaat te behalen, bieden wij onder andere in ons verkooppakket aan:

  • Een basisplaatsing op Funda (onbeperkt)
  • Het meest uitgebreide Funda presentatie- en marketingpakket Inclusief plaatsing van een video, plattegronden en 3D-foto’s
  • Een professionele fotograaf
  • Professioneel opgemaakte plattegronden van jouw huis. Waarbij de koper via Floorplanner zelfs de mogelijkheid krijgt om het huis digitaal in te richten
  • Een professionele woningvideo, zoals je bij geen enkele andere makelaar krijgt
  • Advies voor de beste presentatie van je woning
  • Schitterende professionele digitale woningbrochures en flyers
  • Budget voor het adverteren op Facebook en Google
  • Het ‘TE KOOP’ bord in de tuin of op het raam
  • Actieve social media campagnes op Facebook, LinkedIn en Instagram

Ons verkooppakket is ontzettend uitgebreid. Toch zijn er een paar dingen die niet standaard in het verkooppakket zitten. Zoals bijvoorbeeld een digitale restyling van een kamer, keuken of badkamer. De reden dat dit niet standaard in ons verkooppakket zit, is dat deze zaken voor de meeste woningen niet van toepassing zijn. Dit wordt slechts ingezet wanneer de situatie en de type woning daarom vraagt.

Bij een digitale restyling wordt een 3D-tekening gemaakt op de computer. Hierdoor krijgt de potentiële koper een beeld van de mogelijkheden van de betreffende kamer in de woning. Deze functie wordt veelal toegepast bij gedateerde woningen.

Om een woning optimaal te presenteren en het gewenste resultaat te behalen, bieden wij onder andere in ons verkooppakket aan:

  • Een basisplaatsing op Funda (onbeperkt)
  • Het meest uitgebreide Funda presentatie- en marketingpakket Inclusief plaatsing van een video, plattegronden en 3D-foto’s
  • Een professionele fotograaf
  • Professioneel opgemaakte plattegronden van jouw huis. Waarbij de koper via Floorplanner zelfs de mogelijkheid krijgt om het huis digitaal in te richten
  • Een professionele woningvideo, zoals je bij geen enkele andere makelaar krijgt
  • Advies voor de beste presentatie van je woning
  • Schitterende professionele digitale woningbrochures en flyers
  • Budget voor het adverteren op Facebook en Google
  • Het ‘TE KOOP’ bord in de tuin of op het raam
  • Actieve social media campagnes op Facebook, LinkedIn en Instagram

Wij werken graag met gemotiveerde verkopers. Dat betekent dat we samen de schouders eronder moeten zetten om het optimale resultaat te behalen. Met name in de voorbereiding kan soms wat meer tijd zitten, zoals bij de voorbereiding op de woningpresentatie in samenwerking met de verkoopstyliste. Soms moet er nog opgeruimd worden of moeten er nog kleine klusjes worden gedaan, alvorens de fotograaf komt voor de foto’s en de opname van de woningvideo.
Ook vragen we jouw hulp op social media. Wanneer jouw vrienden en familie een steentje bijdragen aan het bekend maken dat jouw woning in de verkoop staat,

Ook vragen we jouw hulp op social media. Uit ervaring weten wij hoeveel voordeel het met zich mee brengt wanneer jouw vrienden en familie het bekend maken dat jouw woning in de verkoop staat. Ben je zelf niet zo handig met internet of social media? Dan bieden wij uiteraard onze hulp aan.

We besteden niet alleen veel aandacht aan jou als klant, maar natuurlijk ook aan de woning. Wij geloven in het succes. Een superieure presentatie én onze werkwijze heeft zich daarmee ook keer op keer bewezen. We gaan daarom ook niet overhaast te werk.

  • Nadat de makelaar voor de eerste keer langs is geweest, neemt de verkoopstyliste contact met je op
  • Tijdens het eerste kennismakingsgesprek geeft ze tips en bespreken jullie in goed overleg wat er eventueel nog gedaan kan worden
  • Als alles duidelijk is plannen we onze professionele fotograaf in zodat we het resultaat van de styling vast kunnen leggen op prachtige foto’s
  • Daarnaast worden er ook nog een aantal professionele shots van de woning gemaakt. Deze beelden worden in combinatie met de foto’s gebruikt om de woningvideo* te monteren inclusief teksten en mooie passende achtergrondmuziek
  • Wij maken een uitgebreide beschrijving van jouw woning, waarin we alle voordelen en sterke punten belichten. Hiermee nemen we de potentiële koper volledig mee in de beleving van jouw huis. We gaan écht specifiek op zoek naar de doelgroep voor jouw woning, zodat we ons daar in het bijzonder extra op kunnen richten
  • Is de volledige presentatie klaar en ben jij 100% tevreden? Dan plaatsen we de woning op Funda en gaan we aan de slag met social media. We zijn erg actief op Facebook, maar ook op Instagram en Pinterest. We zetten onder andere betaalde advertenties voor jouw huis op Facebook en Google, hierbij blijven we resultaten dagelijks meten
  • We houden regelmatig (vaak wekelijks) contact over de voortgang van de verkoop en waar nodig is tijdig bijsturen

Net zoals andere makelaars, maken wij gebruik van de reguliere verkoopkanalen zoals Funda. Daarnaast richten wij ons in het bijzonder op de specifieke doelgroep die past bij jouw woning. Dit doen we onder meer door slim gebruik te maken van Google, en het inzetten van onze social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Een ander belangrijk onderdeel van onze verkoopstrategie is de presentatie van de woning. Wij halen alles uit de kast als het gaat om het presenteren van de woning. Wij geloven dat door een optimale woningpresentatie je huis niet alleen sneller verkocht wordt, maar ook meer oplevert onderaan de streep. Onze eigen fotograaf en verkoopstyliste spelen een belangrijk aandeel bij de woningpresentaties.

Wanneer je een woning via Emil NVM Makelaars verkoopt, betekent dat we je van A tot Z ontzorgen. Wij schrijven dus een uitgebreide en professionele aanbiedingstekst voor jouw woning. Hierin worden alle sterke punten van de woning en de omgeving op de juiste wijze belicht.

Wanneer blijkt dat er geen bouwtekeningen en/of plattegronden aanwezig zijn, maken wij zelf een plattegrond. Wij meten je huis van onder tot boven nauwkeurig in. Dit wordt vervolgens door een speciaal bedrijf omgezet wordt tot een professionele digitale plattegrond. Hierbij kan de koper de woning zelfs al fictief inrichten, met behulp van de Floorplanner.

Vanaf het eerste kennismakingsgesprek duurt het gemiddeld nog twee voordat jouw woning officieel in de verkoop komt. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van hoeveel tijd er nog in het verkoopklaar maken van de woning gaat zitten.

Potentiële kopers kunnen naast Funda ook via ons eigen website een woningbrochure downloaden. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op. Daarnaast laten wij voor iedere woning ook een aantal unieke brochures maken die potentiële kopers ontvangen bij een bezichtiging. Dit maakt de presentatie compleet.

Via ons move account kan je het hele verkoopproces volgen. Per e-mail ontvang je van ons jouw eigen inloggegevens voor de statistieken op Funda. Hier kun je bijvoorbeeld de bezoekersaantallen bijhouden, de weergaven en hoe vaak de woningbrochure al gedownload is. Daarnaast houden wij wekelijks contact met jou als klant. Naast telefonisch contact kunnen wij ook een Whatsapp-groep om zo korte lijnen te creëren. We bespreken de voortgang van de verkoop en alle ideeën zijn welkom! Daarnaast biedt het jou de gelegenheid om vragen te stellen.

Uiteraard! Wij zijn aangesloten bij de branchevereniging NVM. De grootste brancevereniging van Nederland. Daarnaast zijn wij gecertificeerd bij Vastgoedcert, NRVT en het NWWI waardoor wij bevoegd zijn om te mogen taxeren voor onder andere banken en financiële instellingen. Dit betekent dat we al jouw belangen kunnen behartigen.

Je bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op jouw bod, bijvoorbeeld als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende NVM makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met jou in onderhandeling is. Als de verkopende makelaar echter aangeeft dat hij met de verkoper overleg zal plegen over jouw bod, dan ben je dus nog niet in onderhandeling.

Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft nog niet tot een verkoop te leiden. Mogelijk wil de verkoper weten of er meer belangstelling is. De eerste bieder hoeft nog niet de beste te zijn. Daarom gaan de bezichtigingen door. Er mogen onderhandelingen plaatsvinden met meer dan een gegadigde. De verkopende NVM makelaar moet dat wel duidelijk melden, hij is dan ‘onder bod’. Een belangstellende mag dan ook een bod uitbrengen, maar krijgt geen reactie totdat de onderhandeling met de eerste bieder is beëindigd. De makelaar mag niets mededelen over de hoogte van de biedingen.

Ja, als de vraagprijs alleen een uitnodiging is tot het doen van een bod (zoals beschreven onder de vraag ‘Word ik koper als ik de vraagprijs bied?’), dan kan de verkoper besluiten de vraagprijs te verlagen of te verhogen. Tijdens een onderhandeling doen partijen vaak over en weer biedingen. Als de verkopende partij een bod aanvaardt, dan is er sprake van koop. Als de verkoper een tegenbod doet, kan de koper door dit te aanvaarden de koop tot stand brengen. Andersom kan dat ook. Als de potentiële koper een tegenbod doet dat afwijkt van het bod dat de verkopende partij eerder heeft gedaan, dan vervalt het eerdere bod van de verkopende partij. Dus ook als de partijen “naar elkaar toekomen” in het biedingsproces kan de verkoper besluiten om toch zijn tegenbod weer te verhogen en de koper om zijn bod weer te verlagen.

De bedenktijd begint op een dag die volgt op de dag dat (een afschrift van) de tussen partijen opgemaakte akte aan koper ter hand is gesteld. De bedenktijd eindigt tegen 24.00 uur van de laatste dag die van de bedenktijd deel uitmaakt. Het is dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft ontvangen.

  • Nee, als daarover niets is afgesproken, is de ontbinding vormvrij en mag er dus ook mondeling worden ontbonden. Partijen mogen nadere voorwaarden overeenkomen, zoals schriftelijke ontbinding. Overigens doet de koper er met het oog op het bewijs verstandig aan om de overeenkomst altijd schriftelijk te ontbinden, ook als er geen nadere eisen zijn gesteld.
  • De bedenktijd duurt minimaal 3 dagen. Omdat de algemene termijnwet van toepassing is, kan de bedenktijd langer duren dan drie dagen. Op grond van de wet wordt de bedenktijd zodanig verlengd dat daarvan tenminste 2 dagen uitmaken die niet een zaterdag, zondag of een algemene erkende feestdag zijn.
     
    Koopakte getekend op:                Laatste dag bedenktijd:
    Maandag                                      Donderdag
    Dinsdag                                        Vrijdag
    Woensdag                                    Maandag
    Donderdag                                   Maandag
    Vrijdag                                          Dinsdag
    Zaterdag                                       Dinsdag
    Zondag                                         Woensdag
  • In principe wel. Het betreft echter geen wettelijke bedenktijd, dus het moet wel nadrukkelijk zijn overeengekomen.

Over deze vraag bestaan veel misverstanden. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft bepaald dat als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, je dan een bod doet. De vraagprijs wordt dus gezien als een uitnodiging tot het doen van een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij jouw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn NVM makelaar een tegenbod laat doen.

Ja, dat mag. Eén van de partijen mag de onderhandelingen beëindigen. Soms zijn er zoveel belangstellenden die de vraagprijs bieden of benaderen, dat het moeilijk is te bepalen wie de beste koper is. In dat geval kan de verkopende NVM makelaar, natuurlijk in overleg met de verkoper, besluiten de lopende onderhandelingen af te breken en de biedprocedure te wijzigen. Uiteraard dient hij eerst de eventueel gedane toezeggingen na te komen. De NVM makelaar kiest vervolgens bijvoorbeeld voor een inschrijvingsprocedure. Alle bieders hebben dan een gelijke kans om een hoogste en/of beste bod uit te brengen. Vraag bij jouw NVM makelaar naar een folder over de procedure.

De verkoper bepaalt waarvoor hij zijn woning verkoopt in overleg met zijn NVM makelaar. De koper kan onderhandelen over de prijs, maar de verkoper beslist. Dat geldt voor alle zaken die verkoper belangrijk vindt in de overweging of hij zijn woning aan deze koper wil verkopen. Als verkoper en koper het over deze zaken eens zijn, is er een koop. Soms besluiten verkoper en koper over een aantal minder belangrijke zaken, roerende zaken bijvoorbeeld, pas te onderhandelen als ze het over de hoofdzaken eens zijn.

Een optie in juridische zin geeft een partij de keuze om door een eenzijdige verklaring een koopovereenkomst met een andere partij te sluiten. Partijen zijn het dan wel eens over de voorwaarde van de koop, maar de koper krijgt bijvoorbeeld nog een week bedenktijd. Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning is zo’n optie nog wel gebruikelijk. Bij het aankopen van een bestaande woning niet. Het begrip ‘optie’ wordt daarbij vaak ten onrechte gebruikt. Dan heeft het de betekenis van bepaalde toezeggingen die een verkopend NVM makelaar kan doen aan een belangstellende koper tijdens het onderhandelingsproces. Zo’n toezegging kan bijvoorbeeld inhouden dat een belangstellende koper een paar dagen de tijd krijgt om na te denken over een bod. De NVM makelaar zal in de tussentijd proberen niet met een andere partij in onderhandeling te gaan. De belangstellende koper kan deze tijd gebruiken om een beter inzicht te krijgen in zijn financiering of in de gebruiksmogelijkheden van de woning. Een optie kan je niet eisen; de verkoper en verkopende NVM makelaar beslissen zelf of er in een onderhandelingsproces bepaalde toezeggingen worden gedaan.

Op alle drie deze vragen is het antwoord: nee. De verkopende NVM makelaar bepaalt samen met de verkoper de verkoopprocedure. De verkopende NVM makelaar heeft wel de verplichting u daarover te informeren. Het is verstandig als u serieus belangstelling heeft de NVM makelaar te vragen wat jouw positie is. Dat kan veel teleurstelling voorkomen. Doet de makelaar je een toezegging, dan dient hij deze na te komen.

Nee. Voor rekening van de koper komen de kosten die de overheid ‘hangt’ aan de overdracht van een woning. Dat zijn de overdrachtsbelasting (2%) en de kosten van de notaris voor het opmaken van de leveringsakte en inschrijven daarvan in de registers. Als de verkoper een NVM makelaar inschakelt om zijn woning te verkopen, dan moet hij zelf met de NVM makelaar afrekenen voor deze dienst (makelaarscourtage). De door de verkoper ingeschakelde NVM makelaar dient vooral het belang van de verkoper, dus niet van de koper. Het kan daarom van belang zijn voor de koper om een eigen NVM makelaar in te schakelen.

Misschien staat jouw vraag er niet bij, bel of mail ons dan gerust. Wij beantwoorden graag jouw vragen!